Avbryt

Swish 1235278841
Kontonr 124-7261

Om Utsiktens BK

Fredagen den 3 maj 1935 så samlades några unga och optimistiska ungdomar hemma i familjen Bloms lägenhet på Flaggatan 8 och bildade klubben Utsiktens BK.

Det var hårda tider.

Arbetslösheten var var ungdomens svåra problem och den första vintern som klubben existerade var det endast 4 av medlemmarna som hade arbete. Det var således svårt med ekonomin och det var svårt att hålla klubben levande. Det gick lite knaggligt till en början men nya krafter kom till och redan 1937 så tog Kiken sin första serieseger när man vann Klass 4 Västra.

Kiken, ja. Det var smeknamnet som föreningen fick men symbolen för klubben var utsiktstornet i Slottsskogen - Det finns fortfarande kvar!

Den ekonomiska frågan var även på den tiden ett stort problem. Veckoavgiften var 25 öre men då de arbetslösa var befriade från denna avgift så det gällde att hitta andra möjligheter till inkomst. Lotterier blev en sådan och på fredagarna så stod spelare och ledare och jagade gubbarna som kom från jobbet. Antingen om de kom uppför Sjömansgatan eller Paradisgatan.

Det största bekymret var hyran för klubblokalen. Utsiktens BK hade från 1937 en fin lokal nere på Sofiebergsgatan 7, men under krigsåren så blev spelarna inkallade i det militära och klubben tvingades att lämna ifrån sig lokalen. Under många år efter det tvingades man använda mer primitiva lokaler som mer fick tjänstgöra som materialbodar.

Utsiktens BK har i många år varit en framgångsrik ungdomsklubb och en man som man bara måste nämna i dessa sammanhang är, från pionjärtiden, Erik Björk och dennes energiska och framgångsrika arbete som ungdomsledare.Hans förmåga att ragga fram grabbar till klubben var något av det största jobb som har gjorts i klubbens historia. Hans arbete lade grunden till många framgångar under årens lopp.

Lasse Olsson var en annan som under flera år på 60-talet jobbade med en framgångsrik ungdomsverksamhet och Kiken var ett av de bättre ungdomslagen på den tiden. Sedan får vi inte heller glömma personer som Michael Rindarp, Tony Johansson och Dan Eriksson som på 90-talet såg till att Kiken hade ungdomslag under stora delar av detta årtionde. Tyvärr så har inte klubben någon ungdomsverksamhet kvar längre.

Två andra personer som man inte får glömma att nämna är Evert "Gullas" Gullberg och Olof "Palle" Johansson. Gullas var en mycket lovande bolltalang i yngre dagar och provade också på lyckan i GAIS men det är som ledare vi minns honom allra bäst. Han drog under många år ett stort lass och utan hans arbete vet man inte om Kiken ens hade existerat i dessa dagar.
Palle var som spelare en tillgång för Kiken under många år men gjorde även han ett stort arbete som ledare och har stor del i klubbens fortsatta existens. Bland annat så har vi alla Palle att tacka för att klubbstugan finns på Ruddalen idag.
Det finns säkert många fler personer som har betytt mycket för Utsikten som klubb men som inte nämns här.
Gillis Johansson är en sådan.
Jag är ändå tvungen att nämna tre ytterligare personer som har betytt oerhört mycket för Utsikten under de senaste åren. Dessa är Stig Brandin, Jan-Anders Pettersson och Ingemar Lundin. Utan det hårda arbete som dessa har lagt ner så vet man aldrig var Kiken hade befunnit sig idag.

Utsikten har fostrat många skickliga spelare under årens lopp och några har hamnat i storklubbarna. Redan nämnde Gullas hamnade i GAIS, Lars Hoglund i Frölunda, Reine Feldt i IFK Göteborg där han blev svensk mästare 1969, samt Tommy Andersson som blev allsvensk med GAIS.

Numer finns endast fotboll kvar på klubbens program men under årens lopp har bredden av idrotter varit desto större. Kiken var länge en framgångsrik handbollsklubb och från 1938 till 1945 så avancerade man upp till division 2. Klubben fostrade en framtida landslagsman i Sten Åkerstedt som värvades av Redbergslids IK och som senare alltså spelade många landskamper för Sverige.
Handbollen lades ner 1972.

Utöver dessa stora bollsporter så har Utsikten även haft lag i Pingis och Bowling.

Under alla år som Utsiktens BK har funnits som förening så har det talats om den härliga "Kiken-andan" och detta är något som alla som varit aktiva i klubben återkommer till.

En gång Kiken - Alltid Kiken!